Eerste weekend - Reisverslag uit Sjanghai, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu Eerste weekend - Reisverslag uit Sjanghai, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu

Eerste weekend

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

08 April 2012 | China, Sjanghai

Ni Hao people!

Even een update vanuit Shanghai. Lig nu lekker op bed, ben gebroken. Voornamelijk van het vele lopen wat we de afgelopen 48 uur hebben gedaan, maar ook van de topavond die we er gister van hebben gemaakt in een club in de stad. Topfeestje! Voor omgerekend 10 euro ben je binnen en kan je onbeperkt drinken van wodka juice tot rum cola. Zegt genoeg denk ik :p De muziek was ook prima te doen, beetje hetzelfde als hier. We lagen er dus vroeg in en moesten er ook vroeg uit, denk dat ik 2 uurtjes geslapen heb..

Oke nu even waar we hiervoor zijn: China! Gisteren verzamelden we om 9 uur en werden we in 2 groepen verdeeld, dit keer geen diemen-haarlem want anders leer je nooit mensen uit de andere groep kennen natuurlijk.. We moesten nog best een stukje lopen naar het metrostation en een aardig stukje met de metro, Shanghsi is echt HUGE! We gingen eruit bij het voetbalstadion, waar we helaas niet in gingen.. Achter het stadion lag een park, wat door de locals wordt gezien als een achtertuin. Mensen dansen, zingen, slapen en tai chi-en in het park. Heel leuk sfeertje daar! Daarna was het tijd voor koffie bij jawel de Starbucks en mocht je nu denken ahh lekker goedkoop aan de Starbucks, nou nee, de prijzen zijn niet anders. En daarom heb je in China ook aanzien en status als je met je Starbucksbeker over straat loopt. Na de koffie gingen we naar "verdwijnend Shanghai" oude volkswijken, waar mensen voornamelijk buiten leven en in hele kleine huisjes wonen. Ik zou het een beetje een sloppenwijk noemen, maar dat ging weer net iets te ver volgens velen. Het was in ieder geval best indrukwekkend om door die smalle steegjes te lopen. Na een lunch in een restaurantje gingen we naar de Marriagemarket. Hier zijn mensen op zoek naar een partner. Het zijn voornamelijk ouders die op zoek zijn voor hun kind, maar er zijn ook bedrijven die mannen en vrouwen aanbieden. Je kunt het vergelijken met een advertentie wat ze dan ophangen. De belangrijkste gegevens zijn: leeftijd, lengte en inkomen. We raakten op een gegeven moment aan de praat met zo'n man en vroegen hem waarom dit eigenlijk gedaan wordt. Hij vertelde ons dat men in China voor zijn 30e getrouwd moet zijn. Veel mensen die op de markt te vinden zijn, zijn rond de 27, 28. Zij 'bieden' zichzelf aan omdat ze haast moeten maken met het vinden van een partner. heel apart dus. Daarna gingen we naar de fakemarket, waar dus -de naam zegt het al- nepproducten worden verkocht. Kreeg even flashbacks naar Turkije met Amber; afdingen als een gek. En afdingen moet je hier ook doen, als ze beginnen bij 200 RMB, moet je het zeker voor 50 RMB kunnen krijgen. De gids ging er vandoor en wij moesten op eigen houtje weer terug. No problem natuurlijk. Alleen inchecken bij de metro was voor Iris een beetje lastig, de kaart deed het niet, bleek dus dat ze met der kaart van de hotelkamer probeerde in te checken, ja dat gaat dus niet. Hilarisch momentje dus. Nou de avond heb ik verder al besproken!

Vandaag weer een excursiedag en we waren natuurlijk lekker brak en moe van de avond ervoor. En dat werd weer de hele dag lopen. Zwaar dus. En ik werd ook lekker om half 9 wakker, terwijl we om 9 uur klaar moesten staan, dus in alle haast vergeet ik me metrokaart en daar kwam ik natuurlijk ook pas achter toen ik bij t station was. Gelukkig kon ik achter iemand aan door het poortje. We gingen vandaag naar een franse wijk, vrij saai als je t mij vraagt. Maar we waren wel in het huis geweest waar de communistische partij is opgericht. Jan legde uit dat de Chinezen het oorspronkelijke verhaal toch wat verheerlijken en Mao vanaf het begin af aan een leidersrol heeft gehad, maar dat was helemaal niet zo. Ook zijn we in het huis van Zhou Enlai geweest. We eindigden bij een knus chinees marktje, maar ik kon niet meer, me benen waren echt op! Kan ook niet anders natuurlijk, na al het lopen de vorige dag plus het swingen in de club. Dus met 3 anderen een taxi gepakt en terug gegaan. En oh ja toen herinnerde ik me ineens dat ik me sleutelkaart kwijt was. Die lag waarschijnlijk nog bij iemand op de kamer. En ik was niet met met roommate, dus hoe kon ik dan naar binnen? Dan is een chinees sprekende medestudent toch wel erg handig, deurtje werd voor me open gemaakt. Maar dan heb je ook geen stroom zonder kaart, beetje moeilijk douchen in t pikkedonker! Gelukkig was me sleutelkaart terecht op de kamer waar ik em vannacht was kwijtgeraakt. Dus is het nu tijd om de douchen!

Zaijian Zaijian! Wo ai nimen <3

  • 08 April 2012 - 17:29

    Mams:

    het is allemaal wat joyce, ja je moet ook niet alste veel drinken ( maar ja voor dat geld en de eerste zaterdagavond ) en niet zo laat naar bed gaan , als je de volgende dag weer optijd op moet haa haaa , en veel moet lopen had nou maar goede wandelschoenen gekocht of lopen je schoenen wel goed ??? en je moet altijd blijven denken wat je mee moet nemen enz, maar zo te horen vermaak je je wel daar daar , bij ons lekker paasontbijt en opa en oma dag gehouden lekker varkenshaas geeten , morgen lekker naar Amsterdam tot lekker de kroeg in met een aantal vrienden, oh ja joyce ,kees en mandy willen wel zo n koptelefoon nou lieverd veel plezier maar weer en bedankt voor je verslag gr liefs en ik mis je mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 16 Maart 2012
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 16798

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 13 Februari 2015

The trip of my dreams

30 Juni 2012 - 01 September 2012

Viva la France

05 April 2012 - 17 Mei 2012

Expeditie InChina

Landen bezocht: