3e weekend - Reisverslag uit Sjanghai, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu 3e weekend - Reisverslag uit Sjanghai, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu

3e weekend

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

24 April 2012 | China, Sjanghai

Tijd voor een nieuw verslag! Zoals gezegd zaterdag heel vroeg op voor vertrek naar Nanjing. Helemaal niet gek dat de locals raar kijken als er om kwart over 5 's ochtends 54 studenten richting de metro lopen. Met de metro gingen we naar het treinstation, wat in mijn ogen meer lijkt op een vertrekhal op een vliegveld! Eenmaal in de trein gingen de ogen al snel weer dicht, even een uurtje slapen! Later kwam er een Chinees op de stoel naar me. Hij begon gelijk vragen te stellen over waar we vandaan kwamen en wat we gingen doen. Hij was op weg naar z'n vriendin, die hij pas 1 keer eerder had gezien, hij vertelde dat ie haar aan zijn ouders wilde voorstellen en dat ze baas had gezegd dat hij te hard van stapel liep, hij vond zelf van niet want als het gevoel goed is, waarom niet? Toen hadden we het over voetbal en noemde hij heel wat namen van Nederlandse voetballers op, wat duidelijk aangeeft dat de voetbalkijkende Chinees voornamelijk europees voetbal kijkt! Zaterdag gaan wij trouwens naar een wedstrijd van de club hier in Shanghai, waar ook Anelka speelt.

Eenmaal aangekomen in Nanjing, stond de bus al klaar om ons naar de eerste bestemming te brengen, dit was de Memorial Hall van de Nanjing Massacre, een museum, met allemaal foto's en verhalen over de Chinees-Japanse oorlog in 1937. Ik vond het erg indrukwekkend om te zien allemaal. Omdat het programma vanwege het weer was omgegooid (hele mooie dag op zondag) waren alle buitenactiviteiten naar zondag verplaatst. We gingen met de bus naar het Presidentieel Paleis, het voormalig hoofdkantoor van de GMT. Maar niet voor we geluncht hadden.. De lunches tijdens de excursies worden geregeld door Fons (organisator van de reis), hij vraagt aan iedereen een bedrag waarvoor hij dan wat besteld. Alleen kan niemand zeggen dat hij of zij tevreden is met wat we daar voor terug krijgen, het meeste is gewoon echt niet lekker en omdat er veel rekening wordt gehouden met een aantal moslims in de groep, is het voornamelijk groente en tofoe en dat is echt smerig! Maar goed het presidentieel paleis dus. Niet heel bijzonder vond ik, maar gezellig rond gelopen met een groepje en even aan een meertje gezeten, prima middagje dacht ik zo! We werden trouwens meerdere malen op de foto gezet door de chinese mensen die er rondliepen, dan voel je je wel even famous. Aan het einde van de middag stond de bus weer klaar om ons naar het hotel te brengen, mooi hotel en een ruime kamer!We spraken met een groep af om gezellig met ze alle te gaan eten, maar we waren met zoveel dat we niet met ze alle ergens terecht konden, dus zijn we met de helft van de groep ergens anders gaan eten. Na het eten was ik echt gesloopt en zijn we terug gegaan naar het hotel, waar ik vrijwel gelijk me bed in dook.

Om half 7 kregen we een wake-up call en vanaf 7 uur konden we ontbijten. Daar was ik echt even aan toe, een goed en lekker ontbijtje, met een geroosterd broodje en een gebakken eitje, heerlijk! Om kwart over 8 moesten we allemaal uitgecheckt zijn. Waarna Chiel even achter de piano in de lobby dook. Die jongen kan echt goed spelen, hij hoord een stukje van een nummer en speelt het, echt te gek! Om half 9 zaten we allemaal weer in de bus en gingen we naar een park met overblijfselen van de bootwerf Zhenghe vloot. Het enige bijzondere was dat er een grote houten boot te zien was.. We bleven er dan ook niet zo lang. Op naar het volgende: de Jinhai tempel, het bijzondere hiervan was dat hier het verdrag van Nanjing was getekend na de opiumoorlog met een aantal westerse landen. Hier bleven we ook maar een uurtje ofzo. Onze volgende bezienswaardigheid was de Yangzi River Bridge, een hele lange en bijzondere brug over de Yangzi rivier. De brug verbond eindelijk het Noorden met het Zuiden. Ook na een uurtje ongeveer gingen we hier weer weg, op naar het Mausoleum van Sun Yatsen en de Ming Graven. Dit lag echt in een hele mooie 'Feng Shui' omgeving. Het Mausoleum was bovenop een berg, waar je met heel wat traptreden naar toe kon. Heerlijk met de brandende zon op je gezicht! Het mausoleum zelf was niet veel aan, maar het uitzicht was prachtig. Snel weer naar beneden want we gingen ook nog naar de Ming graven. Met zo'n toeristenbusje gingen we die kant op. Het was een groot complex waarvan we twee tombes hebben bekeken, of de keizer van de Ming-dynastie er ook echt ligt weet niemand, maar de gebouwen op het complex zijn in ieder geval de moeite waard om te bekijken. Aan de andere kant van het complex stond de bus klaar, op het programma stond nog een bezoek aan de stadsmuur, maar daar hadden we helaas geen tijd meer voor. We moesten natuurlijk ook nog wat eten voor we om 19.58 die trein in gingen. Iedereen was blij dat er op het station lekker een Mac was, dus we hebben heerlijk zitten schransen, was ook wel nodig na de bar slechte lunch! Heerlijk een Macchicken menu en afsluiten met een vanille latte bij de starbucks! De treinreis verliep wederom soepel, dit keer geen chinees naast me maar danielle en sarah. Op t station mochten we het allemaal verder uitzoeken, Jan ging met de taxi en wat wij deden moesten wij weten als we maar thuis kwamen want we hadden nog een uitgaansverbod! We wilden ook heel snel naar huis want dan konden we nog even ajax kijken. Maar bij de taxistandplaats was het echt niet normaal druk. Dus snel naar de metro gelopen, ook super druk natuurlijk, maar we waren wel onderweg. Vanaf een halte vlakbij het hotel een taxi genomen en als je dan denkt dat we snel thuis waren heb je het mis, want deze taxichauffeur kon echt vrij weinig en schoot niet op. Misschien was het ook wel omdat wij gewoon heel snel thuis wilde zijn voor de voetbal, maar dat werd uiteindelijk over 11e. Snel onder de douche gesprongen en bij die jongens op de kamer de 2e helft gekeken. Terug op de kamer, snel teletekst en de ado site gecheckt om te kijken of me clubbie nog kampioen was geworden en hoe kon het ook anders, gewoon 5-0 winnen! Ik kon met een gerust hart gaan slapen, wetende dat alle superezels keihard aan het feesten waren. Kreeg voor het eerst sinds ik weg ben een beetje heimwee..

De volgende ochtend was het weer tijd voor school. En school betekend wifi, dus de ado-site weer even gecheck voor wat foto's, mooi om te zien! En dat er op dat tijdstip nog steeds wat mannen aan het stappen waren was het teken van een topfeest! Terug naar de les, weer een aantal belangrijke woorden en zinnen mandarijn geleerd en lekker een stukje film gekeken. Tussen de middag lekker wat te lunchen gehaald en heerlijk met een groepje op een veldje op de campus van de zon genoten! We konden ons met moeite naar het lokaal verplaatsen voor de masterclass over de 1-kindpolitiek. Wat trouwens best een interessant onderwerp is! Na de masterclass lekker een biertje en een chippie gehaald en ons weer op het gras geinstalleerd, genieten van de zon! Het weer is hier trouwens bijna nog wisselvalliger dan in Nederland, gister een stralende dag en nu: regen. Niet koud maar heel veel regen.. 's avonds gingen we met een groepje eten bij een mexicaans restaurant, heerlijk gegeten en lekker wat pijiu's (=bier) gedronken, we eindigden in de bar beneden en uiteindelijk nog in de club verderop waar we al eens eerder waren geweest. Kortom, het was weer een mooi avondje.

Ik geniet nog steeds elke dag van China, het is echt geweldig. Maar als ik er over na denk, ben ik wel blij dat ik zoveel nederlanders om me heen heb. In je eentje lijkt het mij hier toch echt wel moeilijk! Dat gezegd hebbende ga ik er nu maar een eind aan dit verslag maken, van de week meer!

Kusjes xx

• 24 April 2012 - 18:59

Mams:

een heel lang verhaal joyce , maar erg leuk om te lezen, mooie foto s weer , groetjes van ons: pa , kees mandy xxxxxxx mams