Meer van China - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu Meer van China - Reisverslag uit Zhangjiajie, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu

Meer van China

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

23 November 2014 | China, Zhangjiajie

Wat kun je toch genieten van een bakkie koffie, of in mijn geval een cappuccino.  Dat had natuurlijk niks te maken met de locatie ofzo. Na dat overheerlijk bakkie, wat naar alle verwachtingen rond de 8 euro heeft gekost, lopen we richting de Oriental Pearl Tower. Van het idee de toren in te gaan zijn we al gauw afgestapt als we zien wat het kost en hoe druk het is. Met de metro gaan we terug naar de andere kant van de stad, lopen we een rondje door People's Park en nemen we een kijkje op de fakemarket. We zijn hier niet om te shoppen, dus na een klein rondje gaan we weer. Het leek mij leuk om Rene de universiteit te laten zien waar ik 2,5 jaar geleden een aantal weken heb gezeten, dus we stappen weer op de metro en reizen die kant op. We lopen over Guilin road langs het hotel waar ik toen verbleef en halen een Chinese pannekoek aan de overkant. Het rondje over de campus was erg leuk, grappig om terug te zien dat er bijna niks veranderd is en in de vaste lunchroom van toen doen we een drankje. Met de wifi daar zoeken we uit waar we wat barretjes kunnen vinden in de stad en gaan weer die kant op. Bij een hostelbar zitten we gezellig aan een biertje, maar die is toch duurder als gedacht. Na 2 biertjes gaan we naar een andere bar. Bij toeval vinden we de Windows scorebord bar, een typisch Engelse pub met dus ook genoeg Engelse bezoekers en niet geheel onbelangrijk goede rockmuziek. Omdat we nog niet gegeten hadden, en geen zin hadden om weer op pad te gaan, bestellen we hier wat. De happy hour gaat hier de hele avond door dus we hebben flink wat biertjes gedronken.

Dag 10: Weer een mooie dag in Shanghai, vandaag zijn we naar het wijkje Nanxiang geweest.  Het oude deel van de wijk kent een knus straatje waar je de beste dumplings kan eten. Het straatje was echter niet in 1x gevonden, maar tijdens onze zoektocht komen we wel weer een leuk parkje tegen. Uiteindelijk vinden we toch het dumplingstraatje. Het is wel een uitdaging om te bestellen want er is dit keer geen kaart met plaatjes of Engelse vertaling. Natuurlijk kan ik gelukkig een klein beetje Chinees, maar met wijzen en gebaren kom je ook een heel eind. We bezoeken nog een tempel en gaan dan terug naar het hotel, even niks. Het vele lopen en reizen vraagt af en toe om een rustmomentje.. 's Avonds gaan we wat eten in de straat van het hotel, erg lekker weer. Op de hotelkamer hadden we bedacht dat het wel leuk zou zijn als we een pakkie kaarten hadden,  die waren we van thuis vergeten. Na het eten gaan we op zoek naar speelkaarten en het kleine blokje om wat we wilden maken werd al snel groter toen we van alles interessants op onze weg tegen kwamen, een parkje waar mensen aan het dansen en karaokeën waren, een typisch Chinees straatje en we eindigden zomaar weer op de Bund.

Dag 11: Het lijkt wel met de dag warmer te worden en we laten onze jassen dan ook maar op de kamer. De skyline bij daglicht hadden we nog niet gezien, dus we lopen maar weer naar de Bund. We maken nog wat foto's en vragen wat voorbijgangers van ons een foto te maken waarvan het gewenste resultaat is uitgebleven maargoed. We lopen over Nanjing road naar een metrostation en gaan naar het Luxun Park, waar wat oude volkswijkjes in de buurt liggen. Na een rondje door de smalle straatjes ploffen we neer op een veldje in het park en proberen onze speelkaarten uit met een potje pesten. Het trekt redelijk wat bekijks, Chinezen houden wel van spelletjes! Aan het eind van de middag gaan we terug naar het hotel en maken ons op voor de laatste avond in Shanghai. Met het pondje naar Pudong en dan eten en drinken in stijl.

Dag 12: We staan vroeg op om onze spullen te pakken en richting het station te gaan met de metro. We kopen 2 kaartjes naar Hangzhou en niet veel later zitten we in de trein. Het reizen ging tot nu toe zo voorspoedig dat we een beetje verwend zijn geraakt en dat blijkt wel als we in Hangzhou aankomen. We kopen alvast een treinkaartje voor de volgende naar Zhangjiajie. Klein detail.. er was alleen nog maar plek in de hard seat klasse, opzich prima maar de reis naar Zhangjiajie is bijna 18uur.. De reis naar het hostel in Hangzhou loopt ook niet zo soepeltjes. Er is geen uitgebreid metronet en de buslijnen staan alleen in karakters beschreven. Gelukkig kunnen we bij een toeristen infopunt wel een uitleg krijgen van hoe we moeten gaan. De overstap die we met de bus moesten maken duurde wel net even te lang wat mij redelijk geïrriteerd maakte. Bij de aangegeven halte stapten we uit en gingen we op zoek naar het hostel. 2 dames aan wie we het vroegen spraken geen Engels en snapte ons ook niet. In een restaurantje aan de overkant vroeg een dame in het Engels of we hulp nodig hadden. We vroegen haar waar het hostel zat en ze stuurde de ons de straat in naar beneden (heuvelachtig gebied). Na ongeveer 300 meter moesten we ergens links volgens haar. Er was echter niks te vinden daar links dus we vroegen het weer aan iemand. Met gebaren maakte ze duidelijk dat dit wel de juiste straat was, maar volgens haar was het weer terug omhoog in de straat. Mijn geduld raakte wel een beetje op en toen Rene het nog aan wat mensen probeerde te vragen kwamen we niet meer van het Chinese gekakel van de desbetreffende personen af. Een behulpzame jongen die wel een beetje Engels sprak hielp ons met zoeken en belde zelfs het hostel op om te vragen waar het nou precies zat. Zo was het uiteindelijk gevonden.  Het was het allemaal wel waard hoor, want wat een mooi hostel en wat een heerlijke kamer hadden we! Het Westmeer verkennen is het makkelijkst op de fiets dus huurde we een fiets bij het hostel en trapten we richting het meer.  Over de dijk naar de andere kant waar we op een bootje zijn gestapt naar een eilandje met daarop een meer met een eilandje. In mijn herinnering en in Rene zijn gedachte was het mooier en bijzonderder dan het eigenlijk was. Met het bootje terug naar de kant en verder het meer rond op de fiets, op zoek naar een pinapparaat want het geld was op. Ook een pinapparaat was niet 1,2,3 gevonden en toen we er een gevonden hadden kregen we allebei een error. Bij een andere uiteindelijk nog een keer allebei een error, tot 2x toe. We probeerden het maar met onze creditcards en dit lukte gelukkig wel. Dit was niet mijn dag.. Nog een stukje lopen langs het meer was ook geen succes, het prachtige weer leek perfect voor slippers,  maar de blaren maakten het wat minder perfect. Op zoek naar een plek om te eten was ik het zat en zo snel mogelijk gingen we ergens zitten, bestelden, aten en stapten op de fiets terug naar het hostel. Heuveltje af op de heenweg was prima maar heuvel op is toch was zwaarder vooral met zo'n 24 inch kinderfietsje wat ze hier hebben. We rijden nog 2x verkeerd en komen dan uiteindelijk weer bij het hostel waar we een biertje drinken in een schommelbankje in de tuin. Daar was ik wel even aan toe.  Nog een biertje mee naar de kamer om vervolgens vroeg in slaap te vallen.

Dag 13: We slapen lekker uit in dat heerlijke bed en stappen onder de grote stortdouche die deze kamer rijk is. Na een Westers ontbijtje chillen we in het zonnetje in de tuin en aan het eind van de ochtend pakken we onze tassen weer in om de helse tocht naar Zhangjiajie te maken. We zijn gelukkig op het ergste voorbereid, 18 uur langs op een hard seat tussen de Chinezen, maar uiteindelijk is het ons redelijk meegevallen.

Dag 14: lichtelijk verrot maar beter dan verwacht stappen we tegen 8en van de trein het regenachtige Zhangjiajie in. Kopen meteen alvast maar weer een kaartje voor onze volgende trip, gelukkig wel een slaapcabine! We lopen richting het hotel dat we hebben geboekt op advies van de Canadees die we in Beijing leerde kennen en lopen er eigenlijk zo op af. Nu eens kijken wat ditstukje van China te bieden heeft.

Xxx

• 23 November 2014 - 09:37

Melanie:

klinkt allemaal super leuk! Geniet ervan xx

• 23 November 2014 - 16:21

Ingrid:

Klinkt allemaal superleuk en spannend, maar Rene zal het helemaal wel moeilijk hebben gehad op het kinderfietsje!

• 23 November 2014 - 18:28

Wil Dudink:

Ik wist niet er kalende chinezen liepen , maar hoe waren de chinezen in de trein eigenlijk . jullie maken wel veel mee , als je het maar onthoud

• 24 November 2014 - 09:23

Wes:

Haha, vooral dag 12 lijkt me een genot, dré! Hoe was die treintrip in verhouding tot het vervoer naar Budapest?

• 24 November 2014 - 09:54

Wouter:

Haha ja ik zie het ook al helemaal voor me, twee geirriteerde Nederlanders op mini fietsjes in China. Zijn daar foto's van??
    Wel super wat jullie allemaal zien en meemaken hoor!! X

• 24 November 2014 - 21:00

Carolien:

wat een verhaal zeg je maak wat mee zo ,,, en je kom op plekken waar je anders nooit zal komen ,,en soms zit het mee en soms tegen zo gaat dat ,,,het is ook niet zo dat doen we wel ff ,,het is het onbekende niet weten waar je heen moet,maar dat maak het ook weer spannend toch ,,, nou succes en hou je (jullie haaks )) en geniet wat je zien allemaal groetjes enliefs mama