Ni hao! - Reisverslag uit Peking, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu Ni hao! - Reisverslag uit Peking, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu

Ni hao!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

15 November 2014 | China, Peking

Maandag was het dan eindelijk zover. Onze rondreis door Azië ging echt van start. Om half 3 zaten we in het vliegtuig om via London Heathrow door te vliegen naar onze eerste bestemming: Beijing. Na een lange reis kwamen we rond 10:30 uur lokale tijd hier aan. Na het passeren van de douane en security moesten we met een metro naar de bagageband. Alles verliep vlekkeloos. Wat yuans gepind op het vliegveld en met de bus en de metro hadden we vrij snel het centrum van de stad bereikt. Het was leuk om hier na 2,5 jaar weer terug te zijn en het hotel hadden we dan ook snel gevonden want ik wist de weg nog wel. Eenmaal in onze kamer ploffen we neer op bed, want moe ben je toch wel na zo'n lange reis. Ook verlang je dan naar een warme douche, maar die gedachte moesten we nog even laten varen want er kwam geen warm water uit de kraan. Dus frissen we ons maar op met koud water en melden we op onze weg naar buiten bij de receptie dat het water koud is. Ze zouden er naar kijken.. Als de avond valt lopen we richting het plein van de hemelse vrede, waar we net op tijd zijn voor de ceremonie waarbij de vlag gestreken wordt.  Het trok veel bekijks. Rene en ik bleven daar ook niet onopgemerkt,  belangstellende blikken keken ons aan en eeb enkeling vroeg zelfs of ze op de foto met ons mochten. Als het donker wordt gaan de lichtjes aan en wordt de poort van de hemelse vrede prachtig verlicht. Het is mooi om te zien. Als we verder lopen komen we langs het operagebouw.  Het halve cirkelvormige gebouw ziet er futuristisch uit in de prachtige verlichting en lijkt wel een maan met de weerspiegeling in het water. Vervolgens vinden we het tijd voor onze eerste chinese diner. En meteen werd het meest pittige gerecht door Rene getest. Na het eten zijn we er wel klaar mee en besluiten we vroeg ons bed in te duiken om er de volgende dag vroeg weer uit te gaan.Dag 2: Het plan om er om 6 uur uit te gaan werd op datzelfde moment gewijzigd naar 7 uur. Wat ook vroeg zat was! Zou er dan nu een warme douche voor ons zijn? Nee helaas. Dan kleden we ons maar warm aan want hoe zonnig het ook is met het windje was de gevoelstemeratuur aardig koud.Vandaag stond de verboden stad op het programma en de gedachte dat het niet zo druk is als je vroeg gaat viel tegen. We hadden gelukkig al snel de chinese stroom toeristen kunnen ontwijken en als personal guide van Rene heb ik heb vrijwel de hele verboden stad laten zien. Via de achterpoort van de verboden stad lopen we de drukte van Beijing weer in. Ik wilde Rene meenemen naar het Huhai meer, waar ik 2,5 geleden mooie momenten heb meegemaakt. Ik dacht er wel eventjes op af te lopen,  maar dat was niet het geval. Het bracht ons dan wel weer op leuke plekjes hier in de stad. Via de de drum en bell tower wist ik toch de weg weer te vinden. De gezellige plek die het in mei 2012 was, was nu iets minder gezellig en levendig. Het zal wel door het weer komen denk.. Tijdens het rondje om het meer sprak een enthousiaste fietstaxichauffeur ons aan, maar aardig vond ik hem al snel niet meer toen hij zei dat ik geen Nederlandse was omdat ik niet lang genoeg ben en Nederlanders zijn allemaal lang toch? Met de metro gaan we terug naar het hotel om op te warmen middels een warme douche, maar weer geen warm water.. Weer melden we het bij de receptie. Als avondeten hebben we vanavond gekozen voor hotpot, veelbelovend en helaas zeer tegenvallend. Vanavond willen we eigenlijk wel weer op tijd naar bed, want morgen worden we om 6 uur opgehaald om naar de chinese muur te gaan, maar als we onderweg in een backpackerscafeetje (wat voorheen Helens en onze stamkroeg was) belanden wordt het toch later dan gepland. Dag 3: Om 5:30 uur gaat de wekker. Om 5:40 uur gaat de hotelkamertelefoon met het nieuws dat we om 5:50 uur worden opgehaald. Haast! Met een kleine vertraging zitten we om 5:55 uur in het bussie. Na nog wat andere mensen te hebben opgehaald vertrekken we uiteindelijk met een groepje van 12 naar het stuk muur bij Jinshanling. Het is ruim 2,5 uur rijden, maar we hebben bewust voor dit deel gekozen omdat hier weinig toeristen heengaan en je dus gewoon muur ziet ipv mensen. Het was prachtig, een heel oud deel met hele steile stukken en zelfs uitzicht op Mongolië! Na 3,5 uur klimmen en klauteren gingen we lunchen  en raakten we aan de praat met andere backpackers van wie we nog een aantal tips hebben gekregen. Na de lunch terug de bus in naar de stad en god wat duurde dat lang! Samen met een Canadeze gast stappen we ergens in de stad uit en drinken we samen met hem een biertje in zijn hostel. Erg gezellig, maar wij hadden geen zin in pizza of pasta en dus vertrokken we na een paar biertjes weer om ergens lekker chinees eten te scoren en dat was gelukt! Dag 4: Lekker uitgeslapen vandaag! En omdat er nog steeds geen warme douche was nu maar eens echt de vuist op tafel geslagen. Het leverde ons uiteindelijk een kamerswitch op en jaja een warme douche. Hoe heerlijk! We zijn helemaal bijgekomen en lopen richting een koffietentje voor een bakkie en een ontbijtje. Via een lange rechte weg lopen we vervolgens naar de tempel van de hemel een rustgevend park met als toppunt de ronde tempel waar de keizers tot de hemel beden. Rene zijn cameraheeft het niet vast mogen leggen ivm een lege batterij en mijne hield het net lang genoeg vol. Dus het plan de campagne: camera's opladen in het hotel en, wat ook wel handig was, een briefje met de chinese vertaling van het treinkaartje wat we nodig hebben voor zondag. Na dat allemaal gedaan te hebben willen we naar het olympisch park. Na een toch wel een flinke reis met de metro komen we vlak voor het park aan, maar helaas is het al gesloten. Wat zullen we nu doen? Kungfu show? Maar waar was dat?  We dachten het ongeveer te weten, maar uiteindelijk hebben we het niet gevonden. Dan maar even een kijkje in een winkelcentrum. Daar vonden we een ijsbaan waar een groepje jonge meisjes een kunstschaatslesje hadden. Leuk om te zien! We lopen vanaf daar terug richting ons hotel en stappen een restaurantje binnen om pekingeend te eten. We bestellen ook nog een pittig gerecht maar dit was koud en niet lekker. De eend viel ook tegen, in elk stukje zat bot. . In het backpackerscafeetje drinken we weer gezellig een biertje.Dag 5: Time flies when you are having fun! Heerlijk weer zo'n warme douche. En handig zo'n chinese vertaling van wat voor treinkaartje je moet hebben. We moesten er wel nog even wat extra geld voor pinnen, maar zondagochtend kunnen we naar Nanjing! Vandaag zijn we naar het nieuwe zomerpaleis geweest.  Een prachtig park rondom het Kunmingmeer waar de keizers zich vroeger terugtrokken. Na het zomerpaleis proberen we het nog een keer om naar het olympisch park te gaan, maar ook nu is het dicht.. en waarom? Geen idee. We waren in ieder geval niet de enigen die voor een gesloten hek stonden.Dus nog maar wat verzoekjes van Chinezen gehonoreerd om met ze op de foto te gaan en daarna weer snel de metro in om het gezellige straatje van woensdag maar weer op te zoeken. Daar zitten we nu lekker aan een biertje!  #ganbei!

P.s. foto's volgen nog.. verbinding is niet optimaal. .

• 15 November 2014 - 11:56

Sharon:

Super leuk om te lezen. Jullie vermaken je dus prima! Top dat de Selfie-stick toch nog gebruikt wordt door Réne haha! Vooral geniaal dat er meer foto's van jullie worden gemaakt! Geniet van jullie Chinese biertje! Dikke kus!

• 15 November 2014 - 18:24

Carolien:

leuk stuk joyce rene en fijn dat jullie nu wel een wame douche hebben, zo te zien vermaken jullie je eigen prima groetjes liefs moeders

• 16 November 2014 - 12:11

Wil Dudink:

Hoi Joyce en Rene, Inderdaad toch wel een vereiste een warme douche rare jongens die Chinese ben erg onder de indruk van de foto's die jullie via whatsepp gestuurd hebben . Ik zie graag je volgende verslag tegemoet

• 16 November 2014 - 12:38

Ingrid:

Echt leuk om te lezen, van het verhaal van de kouwe douche kreeg ik het spontaan koud.
    Wat een maffe thee! Het bier smaakt zeker wel, proost, veel liefs

• 16 November 2014 - 12:51

Wesley Zeg Ik Toch!?:

Hahaha, dré die 2e foto is echt mooi!

Hee klinkt goed kinders, vooral die kouwe douche. Lekker man!
    Ook erg fijn om te lezen dat je met je lange bek op de foto mag, superchill minimal deephouse chill super chill!

Oh hee en dré ook leuk dat je duncan weer gezien heb. Vond ie nog wat leuk? Of hield ie wel van alles gewoon?

Nee maar ff serieus. Ik heb van de week bruce lee gekeken en zo'n kung fu show moeten jullie wel ff ergest doen hoor! HAY JA!

Cheerio sonnies! xx

• 17 November 2014 - 11:46

Wouter:

Selfieeeee!
    Hoelang is een Chinees?

Gaat jullie prima af zo te lezen, leuk!! Mooie trip :)
    Gaaf hoor die muur!

Hebben jullie al Chinese wodka gevonden??
    Have fun, cheers!
    Xx

• 17 November 2014 - 13:31

Nikki:

Leuk mop! Geniet lekker!!! x nik

• 18 November 2014 - 10:12

Sylvana: