Nieuw jaar, nieuw land. Reizen, reizen, reizen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu Nieuw jaar, nieuw land. Reizen, reizen, reizen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu

Nieuw jaar, nieuw land. Reizen, reizen, reizen

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

09 Januari 2015 | Laos, Luang Prabang

Dag 52: Ik had iedereen al een gelukkig nieuwjaar gewenst he? Als we eenmaal wakker zijn ondervinden we de zware gevolgen van het gezellige oud en nieuw feest. De rockband was weer top en de biertjes gingen weer met kannen achter elkaar. Toen we nog even de straat ingingen om verder te feesten kwamen er zelfs buckets aan te pas. Het moment dat Rene met bucket en al zijn evenwicht verloor was het moment om te gaan. En de eerste dag van het jaar is ook in Cambodja een zware.

Dag 53: Tijd om weer eens vroeg op te staan. Op naar Laos. De pick-up van half 5 werd ongeveer kwart over 5 en de bus van 5:30 uur werd werd 6:00 uur. Na een busswitch en een korte onderhoudsbeurt aan de bus zijn we rond een uurtje of 6 bij de grens met Laos. Twee uurtjes later wachten we op een bootje naar het eiland Don Det. Het verblijf waar we naar toe wilden hadden we die avond niet kunnen vinden, nouja had wel gekund maar we waren de verkeerde kant op gelopen en het zou ons nog een aardig stukje lopen opleveren en dat trokken we even niet meer.

Dag 54: Na een nachtje in een bungalow gaan we toch weer op pad om ons tipi resort te vinden. Na een half uurtje lopen zijn we er en gaan we back to basics, maar het heeft wel wat. Beetje het camping gevoel. Het beste wat je op het eiland in de Mekong kunt doen is chillen en dat doen we dan ook. Smiddags gaan we met een local het water op om te vissen,  maar ik heb geen vis uit het water zien komen.

Dag 55: Vandaag doen we een kajaktour. We beginnen met een ontbijtje en kajakken dan richting een kleine waterval op een ander eiland. Het kajakken heeft soms lastige stukken maar wij zijn er inmiddels ergg goed in geworden dus dat gaat allemaal prima. Op het stukje rivier op de grens met Cambodja hebben we Irrawaddy dolfijnen gespot. Nou ja gespot.. als je met je ogen knipperde had je em net gemist. Na de lunch en nog een stukje kajakken gaan we aan land om met een busje naar de grote waterval te gaan. Dit kon niet met de kajak want daarvoor is de stroming veel te sterk. De waterval was best gaaf om te zien. Na een half uurtje gingen we met de bus terug en moesten we het laatste stukje terug weer kajakken. Het was weer een super dagje!

Dag 56: We maken ons op voor een lange reis naar Vang Vieng. Om 11 uur stappen we op de boot naar het vaste land. Daar gaat om 12 uur de bus naar Pakse, waar we dan ongeveer om 15 uur aankomen. De bus vanuit Pakse naar Vientiane gaat in tegenstelling met wat we dachten niet om 17 uur, niet om 19 uur, maar om 20:30 uur. Het is een slaapbus en wij hebben de eer om weer eens achterin de bus plaats te nemen.  De slaapplek voor ons 2e is enorm smal en het is erg warm. Dit wordt een helse nacht, maar als je het ergste verwacht valt het vaak mee en dat was gelukkig zo. Het werd al snel minder warm en de breedte werd gecompenseerd door de lengte.

Dag 57: Om 6:30 komen we aan in Vientiane. Daar moeten we wachten op een pick-up naar een andere busstop. Bij de andere busstop moeten we nog weer tot 9:30 wachten tot de bus naar Vang Vieng vertrekt. We besteden de tijd maar met goede koffie drinken. Uiteindelijk komen we rond 13:00 uur aan in Vang Vieng, waar we na inchecken heerlijk relaxen in een van de river view bars.

Dag 58: Omdat we simpelweg geen zin hebben om deel te nemen aan georganiseerde tours huren we maar weer een scooter om op eigen houtje de omgeving te verkennen. Over de helse weggetjes rijden we naar de Blue Lagoon en de watervallen. Een van de watervallen is in het droge seizoen helaas niet meer dan een klein straaltje, maar de omgeving was wel prachtig. Voor de 2e avond op rij eten we bij een restaurantje met heerlijk eten voor een prikkie, daarna doen we nog een beerlao in een bar met goede muziek. Na de vuurshow werd de muziek minder en vonden we het mooi geweest.

Dag 59: We checken uit en halen weer een lekker broodje om de hoek. We ploffen neer op een chill plek en zo verdoen we eigenlijk een beetje onze tijd tot 14:00 uur. We zien een busje van het bedrijf de straat in rijden en lopen snel naar ons guesthouse. We worden niet opgehaald, het zal wel een andere zijn. Na een uur zitten we echter nog te wachten en dan gaan we maar bellen waar ze blijven.  Een gozer op een scooter komt ons vertellen dat de buschauffeur ons vergeten is op te halen. Oke fraai en nu? We hadden ook al een guesthouse geboekt voor die avond dus we willen er wel zsm heen. De enige oplossing die hij kon bieden was de nachtbus van 21:30 uur, aankomst de volgende ochtend om half 6. We missen dus onze nacht in het guesthouse in Luang Prabang. Gelukkig krijgen we het bedrijf zover dat ze die nacht vergoeden. Om half 10 liggen we dan uiteindelijk in de nachtbus. De rit zit vol met bochten wat er voor zorgt dat stil liggen en slapen erg lastig worden.

Dag 60: Om half 6 zijn we in Luang Prabang en het voordeel was dat we het guesthouse natuurlijk al hadden voor afgelopen nacht en dus was de kamer sowieso vrij. We doken meteen in bed voor nog wat uurtjes slaap. Eind van de ochtend lopen we de stad in voor een ontbijtje en na een rondje door de stad in de miezerregen zijn we het eigenlijk al weer zat. Rene is helemaal verrot nog van de busreis en gaat het liefst weer terug zijn bed in. Dat doen we dan maar even, hopen dat het straks droog is. Het is nogal een omslag van 35 graden naar nog geen 20! Blij dat we onze truien nog hebben..

• 09 Januari 2015 - 16:33

Carolien:

ja je kan niet alles voorzien joyce rene ,, maar dat maakt het wel afwisselend toch ,, en je maak wat mee zo ,, jullie zien veel van de wereld en dat maakt denk een hoop goed,, leuk geschreven weer,, veel plezier maar weer en geniet maar lekker,,dikke kussen voor beide,, van mijn kunnen jullie wel thuis komen hoor met al die narigheid in de wereld (parijs) om bang van te worden , dag schatten en wees waakzaam xxxx

• 12 Januari 2015 - 12:26

Wouter:

Nou jullie maken in ieder geval genoeg mee! Alleen dat is al bijzonder en leuk!
    Komen vast ook weer mooie dagen. En anders laat je dre maar weer met buckets rondlopen hahaha.
    X