Mekong Delta, Cambodjaanse stranden en de feestdag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu Mekong Delta, Cambodjaanse stranden en de feestdag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu

Mekong Delta, Cambodjaanse stranden en de feestdag

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

31 December 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dag 36: Om vijf voor half vijf worden we gewekt. Ik schiet het bed uit en pak me laatste spulletjes in. Het gaat alleen niet snel genoeg volgens de, niet al te vriendelijke eigenaar. Wij dachten dat we om 5 uur zouden worden opgehaald,  maar om 5 uur bleek de bus al te vertrekken dus stond er even over half 5 al iemand klaar om ons naar het busstation te brengen. Het is een meevaller dat het een slaapbus is, kunnen we nog even wat uurtjes slaap meepakken. Althans dat dachten we tot de luide Vietnamese housemuziek aanging. Na een uurtje of 6 komen we uiteindelijk aan in Chau Doc. De taxichauffeur probeert ons op te lichten dus bij het busstation laten we een taxi bellen tegen de helft van het tarief. Het bleek uiteindelijk dezelfde vent te zijn. Nog geen 5 minuten later staan we bij het guesthouse. Een vriendelijk ontvangst inclusief rondleiding en een prachtige kamer krijgen we hier. Op TripAdvisor hebben we iets gelezen over de tourguide Ms. San en die ken de jongen achter de balie wel. Hij belt haar op en vijf minuten later zitten we met haar om de tafel om een leuk tourtje door het Mekong Delta gebied te bespreken. Morgenochtendvroeg haalt ze ons op. Smiddags gaan we op pad richting het centrum en lopen wat over de markt, eten een versgevangen Tilapia en fietsen uiteindelijk naar de Sam Mountain. De klim is niet te doen op de fiets, het laatste stukje lopen we naar boven. In de bar van het hotel daar genieten we, onder het genot van een cocktail, van de zonsondergang.

Dag 37: Weer vroeg de wekker. Om vijf uur staan we naast ons bed en om half 6 zitten we achterop de brommer bij mevrouw San en driver Nam. Ze haalt een ontbijtje voor ons om de hoek en na een heel stuk brommen stoppen we ergens voor een bakkie. Onderweg vertelt Ms. San me van alles over Vietnam en wat we om ons heen zien. Naast rijstvelden zien we ook komkommer- en chilipeperkwekerijen. Als we uiteindelijk in de bossen aankomen gaan we met een bootje door het gebied. We zijn er vroeg en terwijl we varen worden de vogels wakker, een prachtig gezicht. Na een tijdje stoppen we ergens voor en brunchje bestaant uit koffie, thee en fruit. We hebben elke lokale fruitsoort wel gehad! We klimmen over een monkeybridge en dan krijgt mevrouw San zin in een fotoshoot. Allerlei poses hebben we aangenomen voor een leuke foto. Met het bootje gaan we terug en met de brommer rijden we terug naar Chau Doc. Daar gaan we langs de markt voor nog wat lokale hapjes en fruit en vervolgens met de boot de Mekong op. We komen langs vele fishfarms en drijvende huizen. We meren ergens aan en bezoeken een dorpje waar mensen katoen weven. Op het bruggetje er naartoe is het weer tijd voor een fotoshoot en bij de Moskee is Ms. San helemaal niet meer te houden. Terug op het bootje schiet ze ook nog wat foto's van ons. Via een drijvende markt gaan we terug naar de overkant en meren we aan vlakbij ons guesthouse. We laten een foto van ons drieën nemen en zeggen mevrouw San gedag. Het was een super laatste dagje in Vietnam,  mooie dingen gezien, nieuwe dingen geleerd en gegeten en dat alles zonder maar ook 1 andere toerist om ons heen, maar met het gezellige enthousiasme van mevrouw San. Hoewel de dag nog maar op de helft is, hebben we het gevoel dat het al eind van de middag is. We doen dan ook even helemaal niks en drinken een biertje op het balkon en gaan een potje poulen. Na het eten kijken we een filmpje in bed en vallen in slaap.

Dag 38: Alweer vroeg op. 6 uur dit keer. Na het ontbijt stappen we in een fietstaxi die ons naar de boot gaat brengen. Om half 8 zitten we in de boot en geven we gas naar Cambodja. Maar niet voordat we langs een drijvende douane gaan om Vietnam uit te gaan en langs  een visumcenter plus paspoortcontrole om Cambodja in te mogen. Al met al zijn we rond half 2 in Phnom Penh. Nu we toch aan het reizen zijn pakken we hier meteen de bus door naar Sihanoukville voor een weekendje aan de kust. We verblijven eerst een nachtje nabij Victory beach. Als we 's avonds wat rond lopen in het buurtje worden we geconfronteerd met het sekstoerisme van Cambodja.  Veel Westerse oudere mannen die jonge vrouwen betalen voor gezelschap en meer. Niet helemaal ons buurtje dus.

Dag 39, 40, 41, 42: We hebben besloten niet hier te blijven en dus pakken we onze spullen en gaan we naar een ander gedeelte van Sihanoukville. We brengen het weekend door in een bungalow aan het strand. Het is genieten. Vooral de catamaran cruise die we op zaterdag hebben gemaakt is top! Lekker een dagje op het water langs de prachtige eilanden. Een Duitse gozer die alleen reist sprak ons meteen aan en we hebben het supergezellig gehad! Een stop op Koh Ta Kiev bracht ons naar een Absinth brouwerij waar onze Duitse vriend zich in de hemel waande. Gedurende de dag kregen we heerlijke tapas geserveerd, lekker decadent aan de oesters! De andere dagen hebben we vooral op het strand gelegen, gegeten en gedronken. Maandagmiddag zijn we op de bus gestapt terug naar Phnom Phen. 6 uur later waren we in het guesthouse wat we hadden geboekt. We kregen een kamer op de derde verdieping. Op zich geen probleem, maar het trappenhuis was zo laag dat zelfs ik op sommige stukken moest bukken.. Aangekomen in de kamer stonden er nog spullen van iemand anders. Gebukt gaan Rene de trappen weer af naar beneden om het te melden. Ze begrijpen hem niet en komen dan uiteindelijk mee naar boven. De kamer ernaast dan maar. Nadat Rene een kakkerlak uit de kamer had verwijderd konden we rustig gaan slapen. Of tocn niet, want wat kwam daar weer onder de deur door? Juist. De kakkerlak eindigde uiteindelijk onder een glas waar ie, sorry dierenliefhebbers, een langzame dood tegemoet ging.

Dag 43: We worden vroeg wakker door de herrie in het pand, het is erg gehorig dus de schoonmaakster in de gang is luid en duidelijk te horen. Toch blijven we nog even liggen en uiteindelijk lopen we na een ontbijtje richting het Royal Palace. Net als in Zuid Europa doen sommigen hier ook aan siësta,  zo ook het Royal Palace. Om 2 uur gaat het pas weer open. Tot die tijd doen we ergens een drankje, bezoeken we toch maar die ene tempel en lunchen we met een goed doel. Het restaurant waar we lunchen heeft namelijk vrouwen in dienst die uit de seksindustrie komen, ze worden hier opgeleid om te werken in de horeca. Het restaurant gaat dicht om kwart voor 3, het Royal Palace is dus open. In een aardige stroom toeristen gaan we door de entree. Het is een mooi complex met verschillende tempels. We hebben het toch wel weer vrij snel gezien en lopen de stad weer in. In een hal met verschillende bars drinken we een aantal biertjes uit een kan voor 2 dollar. Ja dollar. We zijn in Cambodja en betalen overal met de Amerikaanse dollar, behalve als je biljet gescheurd is, dan accepteren ze het niet.

Dag 44: Joe 24 december, vanavond kerstavond. Laten we er een gezellig dagje van maken door een gevangenis en een van de killing fields uit de Khmer Rouge tijd te bezoeken. Deze tijd in Cambodja (1975-1979) is te vergelijken met Nazi Duitsland. De dag krijgt een andere wending als Rene me vertelt dat hij een ander hotel heeft geboekt. Het is kerstavond en een jaar geleden dat we voor het eerst samen sliepen en dat was voor Rene genoeg reden om een wat luxer hotel te boeken. Dus checken we uit bij het guesthouse en gaan we naar het prachtige boutique hotel met zwembad.  Wat een verassing! We gaan lekker uiteten, bestellen een flesje wijn en gaan daarna naar een bar met livemuziek. Leuk zangertje, maar niet echt opzwepende muziek. We nemen een kijkje op het dakterras en raken aan de praat met 2 Aussies. Een aantal drankjes later gaan we met ze vieren naar de backpackersbar aan de overkant. Team Nederland heeft er weer 2 bij in de competitie van de meeste Bananabombs en Rene probeert samen met de Aussies  ook de lachgasballon. Effect is 0 maar ach je ken het maar weer geprobeerd hebben. Het loopt een beetje op zijn einde in de bar en we gaan richting het hotel. We wisselen nog even facebook uit met de Australiërs, want wie weet zien we ze wel weer in Siem Raep, waar ze ook oud en nieuw gaan vieren.

Dag 45: Dat is even lekker wakker worden! Lekker bed, stortdouche, ontbijtje en een duik in het,  net iets te koude, zwembad.  Helaas moeten we om 12 uur alweer uitchecken. Met een tuktuk gaan we naar het busstation en daar pakken we de bus naar Battambang. We hebben nog nooit zo gezweten op eerste kerstdag,  wat een hitte.

Dag 46: Battambang zelf is niet zoveel aan, maar in de omgeving zijn mooie dingen te zien. We huren een scooter en toeren rond. Heerlijk zo'n dag!

Dag 47: Kerst zit er weer op en Battambang is ook wel weer mooi geweest. Per boot gaan we door het prachtige landschap naar Siem Reap. Het stadje is hét uitgangspunt voor trips naar Ankor en is dan ook erg toeristisch, maar ook erg gezellig. Op een terrasje zitten we lekker aan de halve liters, we horen ergens livemuziek vandaan komen en gaan er naar op zoek. Twee bands wisselden elkaar af. De veelbelovende rock uitstraling van 2 bandleden verging als sneeuw voor de zon toen ze begonnen met Mamma Mia en PSY. Het werd daarna dubbel en dwars goed gemaakt en we zijn tot de laatste noot blijven zitten.

Dag 48: Zoooo katertje? Het plan om vandaag naar Ankor te gaan stelden we even uit en ellendig van de hoeveelheid bier van gister voeren we vandaag zo weinig mogelijk uit.

Dag 49, 50, 51: De laatste drie dagen van 2014 brengen wij door in het World heritage park of Ankor. De eerste 2 dagen fietsen we het park rond, wat werkelijk enorm is. Ankor Wat als eerste, mega druk daar en dan mocht ik ook nog niet eens de tempel betreden omdat ik dacht me te bedekken met een sjaaltje. Nee het moest echt een tshirt zijn. Ik over de zeik, want me sjaal bedekte meer dan een tshirt, maar toch maar een tshirt gekocht en de tempel in gegaan. De rest van de dag nog heel veel tempels gezien en de volgende dag zonsopkomst gezien bij Ankor Wat, super mooi, maar ook weer enorm druk bezocht. De derde dag wat laat op gang gekomen,  we wilden naar tempels wat verderop en gingen daarom met een tuktuk. 80 kilometer op de fiets is ietwat overdreven. Nu zitten we even lekker de top2000 te luisteren en zo gaan we de pubstreet in om af te tellen naar 2015.

Alvast een gelukkig nieuwjaar allemaal!

• 02 Januari 2015 - 15:02

Carolien:

leuk om te lezen allemaal weer joyce&rene ,,ik zeg gaan een boek schrijven ,het is erg grappig om te lezen hoe je het op schrijft jullie maken toch wat mee samen zo.
    jammer dat je Ellie aardenburg mis loop, maar je kan als je thuis ben wel ervaringen uit wisselen denk ???
    nou veel plezier maar weer met alles groetjes liefs mamssie

• 06 Januari 2015 - 18:27

Ingrid:

Het is maar goed dat jullie overal foto"s van kunnen maken, jullie zien zoveel, dat kun je nooit allemaal onthouden!
    Maar een warme kerst dat zul je niet snel vergeten, lijk me best raar.
    Wat ik wel ongelooflijk vind om te lezen, is dat Rene zo veel fruit eet!
    Leuk die brommertour! Groetjes, Liefs