Copy watch, handbag, tailor suit? - Reisverslag uit Nanning, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu Copy watch, handbag, tailor suit? - Reisverslag uit Nanning, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu

Copy watch, handbag, tailor suit?

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

30 November 2014 | China, Nanning

Zhangjiajie heeft zeker wat te bieden, een prachtig natuurgebied met enorme bergen met lange smalle toppen. Bij het hotel vragen we hoe we naar het park komen en een uurtje later stopt het busje bij een van de ingangen.  Een kaartje is er alleen voor 3 dagen of een week. . Dus die van drie dagen dan maar. Door het slechte weer is er maar weinig te zien van de omgeving en vooral als we de hoogte in gaan zien we niets meer dan de wolken. Na een pittige wandeling zonder al te veel voldoening begint het nog harder te regenen dan het al deed en taaien we af. Terug in het centrum eten we wat en gaan we naar het hotel. De 18-urige hardseat treinrit heeft ons gesloopt en het even uitrusten op bed werd daardoor een diepe slaap.

Dag 15: We staan op tijd en uitgerust op en kijken naar buiten of het weer wat beter is. Dat valt tegen. Vandaag willen we naar de Tianmen mountain, maar dit kost ons ook weer een duur entreekaartje en de kans dat we de ultieme ervaring beleven is minimaal gezien het weer nog steeds bewolkt is. We doen het niet en gaan nog maar weer terug naar het National Park, ons kaartje was toch voor 3 dagen. Het weer is ietsje beter dan gister en we hebben dus ook wat meer uitzicht. We nemen een andere route dan gister en wandelen tot zo'n 1100 meter de bergen in. Onderweg kwamen we nog wat wilde aapjes tegen, die de dame voor ons beroofden van het pak koekjes in haar jaszak, het lijdde tot een hoop gegil van de dames. Met de kabelbaan gaan we naar beneden en met het busje gaan we terug naar het centrum.  We doen wat boodschappen voor in de trein, eten nog wat en halen onze tassen op bij het hotel. Met dit keer wel een slaapplek in de trein is de reis een stuk comfortabeler.

Dag 16: We komen aan op het station Guanzhou. Voor onze overstap naar Hong Kong moeten we bij het Oost-station van Guanzhou zijn. Na een rondje over het stationsplein vragen we bij een informatiepunt waar de metro is en reizen we snel naar het Oost-station. Eenmaal bij de juiste gate worden we nauwkeurig gecheckt door de beveiliging, maar zonder problemen zitten we even later in de trein naar Hong Kong. Eenmaal aangekomen doorlopen we weer een securitycheck en lopen we de aankomsthal van het treinstation in. We pinnen wat Hong Kong dollars en stappen op de metro naar de halte die dichtbij ons hotel lag.
Dat bleek inderdaad de juiste halte, eenmaal in de straat van het hotel bevonden we ons midden in het bruisende centrum van de stad. De een na de andere verkoper probeerde ons een copy watch, handbag of tailor suite aan te smeren. Het hotel is gek genoeg snel gevonden tussen alle drukte en de inieminie kamer is even wennen. Vierkante meters in HK zijn enorm aan de prijs, dus wordt een kleine ruimte praktisch ingericht om kosten te besparen. Alles wat we nodig hebben is er verder en niet veel later staan we toch weer buiten om de omgeving te verkennen. We lopen door de drukke winkelstraat met enorm veel juwelierszaken en dure winkels. We lopen richting het water en belanden op The Avenue of Stars, de walk of fame van HK. Na een bakkie koffie nemen wat afstand van de drukte in Kowloon park. Daarna gaan we op zoek naar een wasserette want de schone sokken en slips zijn inmiddels schaars. Eenmaal gevonden halen en brengen we onze was en daarna gaan we op zoek naar een plek waar we goedkoop een biertje kunnen drinken. Die plekken zijn echter schaars.  Kroegen en bier genoeg maar de prijzen liggen niet echt in ons straatje. Uiteindelijk nemen we dan maar een dure in de happy hour om het leuk te houden en in het kroegje proosten we met een ander Nederlands stel wat er zit. We raakten wat aan de praat en krijgen vele tips van ze. Na het biertje lopen we een rondje en stuiten toevallig op de lichtshow die elke avond gegeven wordt vanaf de hoogste gebouwen op Kowloon en Hong Kong eiland. Dan gaan we maar gebruik maken van een van de tips van de Nederlanders en zoeken het dimsum restaurantje op wat ze aanbevolen. Onderweg lopen we ineens tussen de tentjes van de opstanders er lijkt weinig aan de hand maar het aantal agenten laat wel zien dat er wel degelijk iets aan de hand is hier. Dat bleek ook wel want toen we er 2 dagen later weer liepen was de straat schoongeveegd, en dat is er niet helemaal zachtaardig aan toe gegaan als we de nieuwsberichten moeten geloven. Afin, heerlijk dimsims gegeten en met de metro terug gegaan. We halen biertjes bij de supermarkt en nuttigen deze op  de kamer.

Dag 17: Na een typisch Chinees ontbijtje met noodlesoep gaan we met de ferry naar Central op Hong Kong eiland. Met de bus gaan we naar The Peak, waar je een prachtig uitzicht hebt over de haven. Ook hier speelt de bewolking ons parten en we gaan dan ook niet betalen voor het uitkijkplatform, maar nemen het trammetje terug naar beneden. Volgens velen een aanrader, maar wij vonden het busritje leuker. Eenmaal weer beneden gaan we na een lunch weer omhoog, maar nu met de langste roltrap ter wereld. We wandelen wat en komen dan langs een Nederlands Kaaswinkeltje waar we genieten van een lekker wijntje met blokjes oude kaas. Lekker!! Met de ferry gaan we terug naar Kowloon waar we weer wat copy watches en handbags afslaan en teruggaan naar het hotel. Na het avondeten kopen we een biertje en chillen we wat aan de promenade.

Dag 18: Na de Hollandse kaas wordt ook het verlangen naar een broodje pindakaas waargemaakt. Hong Kong is een stuk Westerser georiënteerd en daardoor zijn er ook winkels die pindakaas verkopen en genoeg bakkerijtjes met lekkere broodjes. Het ontbijt wordt compleet gemaakt met koffie en thee. We ontbijten in Kowloon park en via de achteruitgang van het park komen we op lamastreet, waar zich een leuke markt zou moeten bevinden. Vast 's avonds dan, want nu is het uitgestorven. We moesten even ergens wifi hebben om op te zoeken waar we de 10.000 buddha's konden vinden, want dat had ik gezien bij wie is de mol, daar wilde ik heen. En ik moet zeggen het was mooi om te zien zoveel buddha's bij elkaar. Terug met de metro stappen we uit bij de Mong Kok, lopen over de drukke marktjes, met uiteraard copy watches en handbags, en laten onze voeten masseren. We halen een enorm stuk gefrituurde kip waar de Kfc jaloers op zou zijn en dineren in de rust van Kowloon park. We nemen een drankje mee voor op de kamer en stippelen ons plan uit voor morgen.

Dag 19: Hong Kong is meer dan alleen de stad en beschikt ook over vele eilanden. Vandaag bezoeken we Lantau eiland wat vanaf Central zo'n 40 minuutjes varen is. Op Lantau eiland bevind zich de grootste zittende Buddha in de open lucht. Hoe we daar kwamen was nog maar de vraag maar we lopen achter een groepje met gids aan dus het gaat vast goed.. of toch niet. Nee. Terug naar de ferry, waar zich ook een busstation bevond. Met de bus komen we uiteindelijk bij de Giant Buddha. En na een tijdje gaan we ook met de bus weer terug. We lopen naar het strandje,  op zoek naar de Silvermine Falls en Cave die daar ergens achter moesten liggen. Na wat heen en weer geloop en gevraag belanden we op het goede pad en vinden uiteindelijk de waterval, die in deze tijd van het jaar toch een zielig stroompje is om over die cave nog maar niet te spreken. Laten we zeggen dat die een belangrijke historische waarde had waaraan het de naam Silvermine Cave dankt.
Nog een eiland bezoeken wordt misschien wat krap ivm de tijd dus gaan we terug naar Central op HK eiland en vanaf daar pakken we de bus naar Stanley,  wat erg leuk scheen te zijn met een marktje en gezellige boulevard aan het strand.  De markt is echter al aan het afbouwen en de boulevard is wel gezellig maar erg Westers. Toch gaan we er zitten en wat eten, want helemaal terug naar Central zou weer een uurtje duren en we hadden wel trek. Na het eten gaan we met de bus terug naar Kowloon en naar ons hotel. We drinken wat op de kamer en slapen met de nacht slechter in het kleine harde bed.

Dag 20: Gelukkig was het de laatste nacht in dat bed. Vandaag reizen we verder. Terug China in. Rene verzorgde een ontbijtje op bed en na in alle rust onze spullen te hebben gepakt gaan we naar het station. Ook hier hebben de treinen wel eens vertraging en 20 minuten later dan gepland rijdt de trein Hong Kong uit. Via Guangzhou gaat onze reis naar Nanning.

Dag 21: Na weer een nacht in een treinbedje komen we al vroeg aan in Nanning. Het is nog donker maar het leeft al aardig op straat. Na wat zoeken komen we bij het hostel waar we na wat uitzoekwerk van de receptionistes gelukkig meteen onze kamer in kunnen. Wat een ruimte lijkt deze kamer dan te hebben zeg! Rene vraagt hoe we het beste naar de (op 3 na grootste) watervallen kunnen en na een douche zoeken we de juiste bus. Die bracht ons naar een busstation waar we over moesten stappen. Een kleine verassing. De eerstvolgende bus ging pas 3 uur later en sinds de reis naar de watervallen ook 3 uur scheen te duren was dat lastig. . Je moet immers ook weer terug. Hopelijk kunnen we morgen op tijd. Terug bij het hostel vragen we het, maar ook al zouden we eerder gaan de vaste vertrektijd van de bus terug zorgt ervoor dat we niet voor 18 uur terug zijn en laten we dan net op de trein moeten. De strenge visumeisen voor China werken ons met dit soort onverwachte dingen tegen, want alles staat vast. De trein naar Hanoi niet nemen morgen is ook geen optie. . #struggels

• 30 November 2014 - 18:40

Ingrid:

Ik vind je verslagen echt leuk om te lezenJoyce.
    Een Chinees ontbijt lijkt me niks,ik kan me voorstellen dat jullie toe waren aan een broodje pindakaas.
    Ondanks dat er af en toe wat tegen zit, zien jullie toch heel wat mooie dingen.

• 01 December 2014 - 09:38

Joyce De Wildt:

Gelukkig! Was even bang dat het te langdradig werd. . 1 verslag in de week zorgt wel voor lange verhalen. Haha nee dat is ook niks hoor, warme noodles en vlees.. het broodje pindakaas beviel beter. En dat is zeker waar. Het kan ook niet altijd mee zitten natuurlijk!