Beijing > Nanjing > Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu Beijing > Nanjing > Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Joyce Wildt - WaarBenJij.nu

Beijing > Nanjing > Shanghai

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

18 November 2014 | China, Sjanghai

Na onze biertjes van het vorige verslag zijn we op zoek gegaan naar een eettentje bij ons hotel in de buurt. In een van de hutongs (lees kleine straatjes waar men buiten leeft) hebben we denk het lekkerst gegeten tot nu toe. Daarna gingen we terug naar de kamer om onze tassen alvast weer een beetje in te pakken voor de volgende dag.

Dag 7: het is alweer zondag en wanneer de sint de schoentjes vult ontwaken wij om Beijing te verlaten voor Nanjing. Alles verloopt vlekkeloos en om 9 uur precies (want aan vertraging doen ze hier niet) rijd de trein het Beijing South Railway Station uit. Met een snelheid van een kleine 300km/u racen we in ruim 3,5 uur naar Nanjing. Even voor 2en komen we bij ons hotel en na de backpacks te hebben gedumpt trekken we snel de stad weer in. Achter de oude stadsmuur ligt een prachtig meer met verschillende eilandjes waar je naar toe kunt. Een bootje is niet nodig want de eilandjes zijn met elkaar verbonden door bruggen. Aan de andere kant van het meer ligt het park met het mausoleum van Sun aangekomen hoewel ik er eerder geweest ben leek het mij de moeite nog een keer te gaan. De berg waarop de beste man zijn laatste rustplaats vind geeft een prachtig uitzicht over het groene deel van Nanjing.  Het was echter al een uurtje of 4 dus het was waarschijnlijk wel een beter idee om dit bezoekje naar morgen te verplaatsen. We vervolgen daarom onze weg langs het meer en belanden bij een eetfestival. Allemaal kraampjes verkopen Chinese maar ook andere Aziatische specialiteiten. Het feit dat we bonnen moesten kopen om wat te kunnen halen beperkte ons helaas wel een beetje dus zien we er toch van af daar wat te nemen. De we naar het dichtstbijzijnde metrostation leek vervolgens moeilijker te vinden dan gedacht en uiteindelijk hebben we bijna het hele meer rond gelopen. De afstand weten we niet precies,  maar als je 3 uur aan de wandel bent kan het zomaar 15 kilometer zijn geweest!  We hadden over de hele dag nog niet zoveel gegeten dus we hadden heel veel trek in vies vet goor eten (lees McDonald's?). En als je je zinnen ergens op zet.. juist dan vind je geen McDonald's. . Uiteindelijk werd het nog vieser vetter en goorder: Burger King.  Rene vond het nog even leuk om zn beker cola over de tafel te gooien en toen waren we het echt zat. We gingen terug naar het hotel, lekker op bed chillen met een muziekje aan en een flesje wijn. Tijdens onze nachtrust ook nog even geterroriseerd door een mug (ja van de kou in Beijing naar ruim 16 graden in Nanjing zijn er hier inmiddels al muggen te vinden). Gelukkig hebben we Deet! Helaas was mijn leed toen al geschied, lekker een kop vol muggenbultjes :'(.

Dag 8: de eerste week is alweer voorbij.  Gister dachten we de juiste keuze te hebben gemaakt door niet naar het mausoleum te gaan. Vandaag dus maar die kant op. Eerst even uitchecken. Onze tassen kunnen we gelukkig nog even laten staan, want het je loopt toch net iets comfortabeler zonder die zware backpack. Eenmaal aangekomen bij het mausoleum zien we dat de hekken van de toegangspoort gesloten zijn. Hebben wij weer.. Omdat we wilden weten waarom het dicht was hebben we maar even een engelssprekende Chinees aangesproken. Dicht op maandag. Dus. Waarom heb ik ook alweer een hekel aan maandag? Omdat alles altijd dicht is op maandag. Daarom. Ook hier. We hebben geen zin meer om terug te lopen dus nemen we een transfer busje. Met de metro gaan we terug naar het hotel om onze tassen op te halen om vervolgens weer terug te gaan met de metro naar het treinstation. Dat was Nanjing dan maar weer. We kopen een kaartje en stappen op de trein naar de miljoenenstad Shanghai. Het was een kort treinreisje van een uurtje. Eenmaal aangekomen pakken we de metro naar de halte vlakbij het hotel. Alles was weer snel gevonden en na de tassen weer te hebben gedumpt lopen we richting de Bund, het is alleen maar de straat uit dus we waren er zo! Het begint al een beetje te schemeren en de lichtjes van de gebouwen aan de overkant, prachtig! We lopen wat rond en verkennen zo een beetje de buurt waar we beland zijn, super centraal dus dat is top. Na een hapje eten lopen we over de bekende winkelstraat Nanjing road, neonlicht all over en de bekendste winkels zijn er te vinden. We gaan op zoek naar een kroegje, maar dat blijkt nog wel lastig. We drinken een biertje op een terrasje in de winkelstraat, maar dat is dan natuurlijk veel duurder dan anders. We nemen er 1 en halen er later een paar in de supermarkt voor 10x zo goedkoop en drinken die lekker op de kamer.

Dag 9: De skyline bij daglicht doet niet onder voor de avondversie. Met de pond steken we de rivier over en dan bevinden we ons tussen de enorme wolkenkrabbers. We doen een bakkie op de 91e verdieping van het Grand Hyatt met een prachtig uitzicht!

#tobecontinued

• 18 November 2014 - 09:00

Wesley Smit:

Burger King. OK. Je bent tenslotte maar 1 x in Nanjing he dré.

• 18 November 2014 - 10:06

Joyce De Wildt:

Ja we schamen ons ook diep. Gaat niet meer gebeuren!

• 18 November 2014 - 13:58

Wil Dudink:

Hoi Joyce en Rene ,
    Ik vind het knap dat jullie dit zo opschrijven top hoor , maar war eten jullie daar nu eigenlijk , weet je wel wat je eet ?

• 19 November 2014 - 11:02

Ingrid:

De maandag is echt overal shit! Een bakkie op de 91e verdieping, had jij thee Joyce? Want dat was dan wel een serieuze high thee.